Meld deg på 52 dager igjen

Retail Property 2018

Strategi, investeringer og trender

Retail Property er konferansen for fremtidsrettet kunnskap om hvordan du lykkes på retailmarkedet. På årets Retail Property vil erfarne fageksperter dele kunnskap og erfaringer om å investere, utvikle og drifte fremtidens handelseiendommer. Vi skal diskutere hvilke trender som vil prege retailmarkedet, hvilke formater og konsepter som vil være spydspisser i årene som kommer.

Handelsbransjen står nå foran betydelige utfordringer. Netthandel har etablert seg sterkt. Samtidig er millennials og unge under 30 år – de såkalte generasjoner X og Y – den største forbrukergruppen. De er oppvokst i en verden der online betyr ingen kø, kortest mulig leveringstid og hurtig betaling. De har samme forventinger til den fysiske verden, og vil utfordre oss på hvordan vi tenker handel. Vi må legge til rette for ny kommunikasjon og nye kundeopplevelser!

Hvordan kan vi utvikle gode konsepter og skape attraktive miljøer som trekker både dagens og morgendagens forbrukere til butikken? Hva gir høyere omsetning og økt merverdi for både gårdeiere og retailers? Og hvordan kan digital og fysisk handel samkjøres mest mulig effektivt?

Program

08.30

Registrering og morgenkaffe

09.00

Velkommen til Retail Property 2018!

09.05

HVILKE FORBRUKERE VIL DOMINERE 2018?

Skal du lykkes som retailaktør, må du ha god kjennskap til forbrukere og trender. Hvilke forbrukergrupper handler i ulike bydeler i Oslo og i de mindre distriktene rundt byene? Hvor store er egentlig disse gruppene, hvor mye handler de for, og ikke minst: Hva forventer de av den digitale og av den fysiske verden?
Med riktig kompetanse kan du tilby riktige butikker og tjenester på Aker Brygge, Kongsberg eller Halden. Det handler om å skape gode opplevelser, og samtidig kommunisere best mulig med ulike segmenter. Anja Bisgaard Gaede vil forklare hvordan nyttig datakunnskap kan bli til god business!

Anja Bisgaard Gaede , Lifestyle Business Developer / CEO i SPOTT trends & business

09.35

FRA SAMLING AV DATA TIL NYTTIG DATA MANAGEMENT

Flinke aktører fanger opp og samler enorme datamengder, men hva det brukes til? Hvordan konvertere digital kunnskap til målrettet markedsføringskommunikasjon, effektive kampanjer og økt salg? Hvordan få nettlesere til å handle fysisk i butikk?
Vi bygger store, digitale forbrukerdatabaser, men hvordan konvertere digitale data til økt fysisk handel? Hvordan identifisere kundetrender, hvilke faktorer som påvirker kjøp og salg, og ikke minst hvilke butikker som gir størst mulighet for vekst?

Kristian Nordtømme , CCO i Boostcom Group

10.05

THE FUTURE OF RETAIL

Flere av verdens største butikkjeder – som Zara, Starbucks, Footlocker og Nike – har åpnet nye konsepter, der det er digitale betalingsløsninger, personlig shopping og hjemlevering som gjelder. Amazon lanserer Amazon GO, der kundene plukker de varene de ønsker og går forbi Kassa uten å betale.
Fremtiden handler om å skape shoppingopplevelser og teknologiske løsninger, som måler hvordan kundene beveger seg i butikkene, hva de henter og hvem som kjøper hva. Vil fremtidens handel bli sånn? Hva må til for å være i forkant av utviklingen?

10.35

Pause & Mingling

11.00

SPIS HER, ELLER SÅ SULTER VI BEGGE!

Digitalisering og netthandel skaper utfordringer for lokale næringsdrivende, som opplever at potensielle kunder går rett forbi mens de ser på mobilen. Et skilt med Spis her, eller så sulter vi begge utenfor en kafé på Vålerenga viser hvordan lokale butikker er avhengig av at vi handler lokalt. De har ikke markedsføringsressurser a la kjeder og kjøpesentre, så hvordan konkurrere med store kjeder innen digitalisering og markedsføring? Vi reflekterer over hvordan vi kan oppmuntre kunder til å handle lokalt, og hvilke verktøy vi har for å nå kundene. Lokale nisjebutikker er viktige for å skape liv og røre i ulike byområder – og et godt tips til både gårdeiere og retailers!

Ina von Turow , CEO og Founder i FNDR

11.30

SITTE PÅ GJERDET – ELLER INVESTERE?

Debatt

Nye trender gjør at gårdeiere ikke lenger kan sitte på gjerdet. Butikker, gårdeiere og eiendomssjefer må jobbe sammen for å takle utfordringer innen retail. Hvordan kan de spille på lag, co-investere og tenke nytt for å utvikle fremtidsrettede konsepter? Hvor mye bør investeres, og hvordan kan det deles? Og hva med inspirasjon fra destinasjoner som London, Paris og Milan? Kan det funke også her i Oslo?

Debattdeltakere
Tore Heldrup Rasmussen , Kommersiell direktør i Norwegian Property (NPRO)

12.00

LUNCHBUFFET PÅ TAKTERRASSEN

FREMTIDSRETTET BLIKK PÅ FINANSIERING OG LEIEKONTRAKTER

Samtale

Mange butikker sliter med fallende footfall og høyere leie. Kortere, mer fleksible kontrakter og mindre arealer etterspørres. Samtidig skjer mye handel på nett, og enorme personopplysningsmengder må samles og behandles riktig.
Dette betyr utfordringer – økonomisk og juridisk. Hvordan løses dette fremover? Hvordan blir kontrakter, økonomi og verdikjeder i de ulike kategoriene? Hvordan tenker bankene i forhold til finansiering av moderne handelseiendommer? Og vil finansieringsvilkår påvirkes av nye trender? Sist, men ikke minst: Hvordan tilpasse leieavtaler til mer moderne og kompliserte retail-konsepter?

Lise Sofie Stene , Advokat i Advokatfirmaet BAHR

13.30

KNEKK KODEN FOR FREMTIDENS SHOPPING!

The Lobby i Stockholms indre by er ikke bare en ny, spennende retaildestinasjon. Det er også en helt ny form for handelsplass som kombinerer fysiske butikker med digital handel. Samtidig som vi adopterer ny teknologi, endres vår atferd og våre forventninger. Retail blir en opplevelse for å selge merkevarer, og ikke primært en salgskanal. AMF Fastigheter i Stockholm har utfordret sin eksisterende virksomhet, og forbereder seg på fremtidens handel. Annelie Gullström forteller hvordan!

Annelie Gullström , Head of Business Development i AMF Fastigheter – Stockholm

14.00

BRØDBOKSEN – EN FANTASTISK REISE, MEN HVORFOR DET GIKK GALT?

På kort tid ble Brødboksen et av de mest elskede tilbudene i Oslo og omegn med varmt, nybakt brød levert rett på døren. Men etter en imponerende rask opptur, fikk selskapet en like rask nedtur. Gründer i Brødboksen forteller hvordan de bygde opp stor tillit og engasjement hos kundene, samt hvorfor det gikk galt. Hvilke strategiske valg gikk galt, og hva kunne vært gjort annerledes? Dessuten vil Arnulf Refsnes også røpe hvilke andre muligheter han ser innen fremtidens retailmarked.

Arnulf Refsnes , Gründer Brødboksen

14.30

AVSLUTNING RETAIL PROPERTY

Anja Bisgaard Gaede

Lifestyle Business Developer / CEO i SPOTT trends & business

Program kl 09.05

HVILKE FORBRUKERE VIL DOMINERE 2018?

Skal du lykkes som retailaktør, må du ha god kjennskap til forbrukere og trender. Hvilke forbrukergrupper handler i ulike bydeler i Oslo og i de mindre distriktene rundt byene? Hvor store er egentlig disse gruppene, hvor mye handler de for, og ikke minst: Hva forventer de av den digitale og av den fysiske verden?
Med riktig kompetanse kan du tilby riktige butikker og tjenester på Aker Brygge, Kongsberg eller Halden. Det handler om å skape gode opplevelser, og samtidig kommunisere best mulig med ulike segmenter. Anja Bisgaard Gaede vil forklare hvordan nyttig datakunnskap kan bli til god business!

Kristian Nordtømme

CCO i Boostcom Group

Program kl 09.35

FRA SAMLING AV DATA TIL NYTTIG DATA MANAGEMENT

Flinke aktører fanger opp og samler enorme datamengder, men hva det brukes til? Hvordan konvertere digital kunnskap til målrettet markedsføringskommunikasjon, effektive kampanjer og økt salg? Hvordan få nettlesere til å handle fysisk i butikk?
Vi bygger store, digitale forbrukerdatabaser, men hvordan konvertere digitale data til økt fysisk handel? Hvordan identifisere kundetrender, hvilke faktorer som påvirker kjøp og salg, og ikke minst hvilke butikker som gir størst mulighet for vekst?

Kristian har vært ansatt i Boostcom konsernet siden 2004, og har de siste 9 årene ledet datterselskapet Boostcom Media, som gjennom fusjon høsten 2015 ble en del av Boostcom. Han har hatt en sentral rolle i utviklingen av lojalitet og kundeklubbkonsepter for kjøpesenter og kjeder i det norske markedet. Kristian har tidligere erfaring Skandinaviske Gruppen hvor han jobbet med utvikling og salg av mediekonsepter for ungdomssegmentet, og har en Bachelorgrad i økonomi og administrasjon fra Handelsshøyskolen BI.

Ina von Turow

CEO og Founder i FNDR

Program kl 11.00

SPIS HER, ELLER SÅ SULTER VI BEGGE!

Digitalisering og netthandel skaper utfordringer for lokale næringsdrivende, som opplever at potensielle kunder går rett forbi mens de ser på mobilen. Et skilt med Spis her, eller så sulter vi begge utenfor en kafé på Vålerenga viser hvordan lokale butikker er avhengig av at vi handler lokalt. De har ikke markedsføringsressurser a la kjeder og kjøpesentre, så hvordan konkurrere med store kjeder innen digitalisering og markedsføring? Vi reflekterer over hvordan vi kan oppmuntre kunder til å handle lokalt, og hvilke verktøy vi har for å nå kundene. Lokale nisjebutikker er viktige for å skape liv og røre i ulike byområder – og et godt tips til både gårdeiere og retailers!

Tore Heldrup Rasmussen

Kommersiell direktør i Norwegian Property (NPRO)

Debatt
Program kl 11.30

SITTE PÅ GJERDET – ELLER INVESTERE?

Nye trender gjør at gårdeiere ikke lenger kan sitte på gjerdet. Butikker, gårdeiere og eiendomssjefer må jobbe sammen for å takle utfordringer innen retail. Hvordan kan de spille på lag, co-investere og tenke nytt for å utvikle fremtidsrettede konsepter? Hvor mye bør investeres, og hvordan kan det deles? Og hva med inspirasjon fra destinasjoner som London, Paris og Milan? Kan det funke også her i Oslo?

Lise Sofie Stene

Advokat i Advokatfirmaet BAHR

Samtale
Program

FREMTIDSRETTET BLIKK PÅ FINANSIERING OG LEIEKONTRAKTER

Mange butikker sliter med fallende footfall og høyere leie. Kortere, mer fleksible kontrakter og mindre arealer etterspørres. Samtidig skjer mye handel på nett, og enorme personopplysningsmengder må samles og behandles riktig.
Dette betyr utfordringer – økonomisk og juridisk. Hvordan løses dette fremover? Hvordan blir kontrakter, økonomi og verdikjeder i de ulike kategoriene? Hvordan tenker bankene i forhold til finansiering av moderne handelseiendommer? Og vil finansieringsvilkår påvirkes av nye trender? Sist, men ikke minst: Hvordan tilpasse leieavtaler til mer moderne og kompliserte retail-konsepter?

Lise Sofie Stene arbeider hovedsakelig med fast eiendom, med fokus på eiendomstransaksjoner (M&A). Hennes kompetanse omfatter blant annet selskapsrett, finansiering, generell kontraktsrett, og leieforhold.

Annelie Gullström

Head of Business Development i AMF Fastigheter – Stockholm

Program kl 13.30

KNEKK KODEN FOR FREMTIDENS SHOPPING!

The Lobby i Stockholms indre by er ikke bare en ny, spennende retaildestinasjon. Det er også en helt ny form for handelsplass som kombinerer fysiske butikker med digital handel. Samtidig som vi adopterer ny teknologi, endres vår atferd og våre forventninger. Retail blir en opplevelse for å selge merkevarer, og ikke primært en salgskanal. AMF Fastigheter i Stockholm har utfordret sin eksisterende virksomhet, og forbereder seg på fremtidens handel. Annelie Gullström forteller hvordan!

Annelie Gullström, forretningsutviklingssjef AMF Fastigheter siden 2,5 år tilbake. Med erfaring som digital strateg og leder, har Annelie oppgaven med å utfordre eksisterende operasjoner for å sikre fremtidig kundeverdi og inntekter. Med stor lidenskap jobber hun med det spennende og nye konseptet The Lobby, nylig lansert i Stockholm sentrum.

Arnulf Refsnes

Gründer Brødboksen

Program kl 14.00

BRØDBOKSEN – EN FANTASTISK REISE, MEN HVORFOR DET GIKK GALT?

På kort tid ble Brødboksen et av de mest elskede tilbudene i Oslo og omegn med varmt, nybakt brød levert rett på døren. Men etter en imponerende rask opptur, fikk selskapet en like rask nedtur. Gründer i Brødboksen forteller hvordan de bygde opp stor tillit og engasjement hos kundene, samt hvorfor det gikk galt. Hvilke strategiske valg gikk galt, og hva kunne vært gjort annerledes? Dessuten vil Arnulf Refsnes også røpe hvilke andre muligheter han ser innen fremtidens retailmarked.

Boligdagene 2018

Les mer

Oslo Future Living 2018

Les mer
Alle våre konferanser →
↑ Til toppen