SOFAR SOUND TIL CITYKONFERANSEN OSLO

Gir ukjente talenter en scene!

Unge, lovende artister blir det musikalske innslaget på årets Citykonferanse. Gjør dere klare for et nytt og unikt konsertkonsept i Norge.

Og dette konseptet kalles Sofar Sounds, som startet opp i London 2009 og var en reaksjon på konserter med mye alkohol og bråkete publikum. Under en Sofar-konsert må man følgelig være stille, dessuten komme når det begynner og være der til det slutter. Begynner konserten klokken 20, kommer man ikke inn 20:10. Dette er konsertene for musikkelskere som ikke er redd for det ukjente.

– Interesserte må søke om billett og plass for å overvære konsertene. De får vite dagen og tiden konserten skal skje, men ikke hvor de skal møte opp før dagen i forveien. Oppmøtet kan være på selve konsertstedet, men det har hendt noen ganger at vi har hatt oppmøte på en bussholdeplass. Det er tre artister i løpet av kvelden, men man vet ikke hvem som skal opptre, forteller Maren Moen Blomstereng i Sofar Oslo.

Sofar har som konsept i Norge eksistert siden 2015. Blomstereng ble ansatt i Oslo for ett år siden, og kontoret er underlagt hovedkontoret i London.

 

398 byer

– Vi eksisterer nå i 398 byer over hele verden, og konseptet baserer seg på frivillighet. Oslo er den eneste byen ved siden av London, Madrid og seks byer i USA som har fått lov til å ansette på heltid, sier Blomstereng. Hun forteller at deres publikum er mye roligere enn på andre konserter.

– Våre besøkende har fullt fokus på musikken, og det er ekstremt god stemning. Publikum kommer stort sett to og to sammen, og de kan maksimalt kjøpe seks billetter.

Sofar arrangerer i gjennomsnitt åtte konserter i måneden i Oslo, i London hele 80.

– Vi holder oss unna scener. Våre konserter egner seg i både butikker, leiligheter og kontorlokaler. Vi får henvendelser fra utleiere innenfor coworking, og vi er ofte ute på besøk og ser an lokalene. I fjor arrangerte vi 119 konserter i Norge fordelt på 80-90 ulike steder. Det er aldri færre enn 50 til stede på disse konsertene, mens det maksimale antallet er satt til 120. Snittet ligger vel på 70 totalt, inklusive artister og stab, sier Blomstereng om arrangementene. Det er i utgangspunktet ikke servering under konsertene, men publikum kan ta med egen drikke selv. Ved anledninger kjører Sofar også alkoholfritt hvis lokalet ikke tillater medbrakt.

Som eksempler på steder de har spilt, nevner Blomstereng kjøpesenteret Kiellands hus på Alexander Kiellands plass etter at senteret var stengt.

– Det var nokså sært, medgir hun.

 

Hos Dronningen

– Vi har også spilt i Dronningens lysthus på Bygdøy, i Emmanuel Vigeland-mausoleet på Slemdal og i bruktbutikken til Røde Kors på Youngstorget. I tillegg kommer vi gjerne tilbake til helt på toppen av Holmenkollen, det er faktisk plass til 70 personer oppå toppen.

Spillejobber skjer ved at artistene eller managementet henvender seg med en forespørsel. Dessuten er Sofar ekstremt selvgående. Totalt 63 frivillige jobber med arrangementene, hvorav 20 stykker hver uke holder på med artister og vurderer om de er gode nok. Til slutt har Sofar Oslo et eget bookingteam som gjør selve bookingen når en artist er godkjent. Blomstereng forteller at det er ingen spesielle kriterier for hvem som til slutt velges ut, det viktigste er om de fungerer eller ikke på konserter.

– Vi har artister i alle aldre og har også hatt store navn som deLillos, Anne Grete Preus, Øystein Greni (BigBang, red.anm.), samtidig som vi har nye «up and coming». Det viktige er at vi vil gjøre disse konsertene til en opplevelse.

Hvem som skal opptre på Citykonferansen, er derfor hemmelig, men Blomstereng lover at det blir tre innslag som vil spille to-tre låter.

– Hvilke forhåpninger har du til konferansen?

– Uten tvil, det er å gjøre oss bedre kjent for dere. Alle er velkommen på våre arrangementer, og vi vil vise at vi eksisterer over hele Oslo og øke bevisstheten om at vi eksisterer, svarer Blomstereng om målet.

 

Urbanitet

– Hvordan ser Sofar seg selv i bybildet, hvilken rolle spiller dere?

– Våre verdier dreier seg om åpenhet og inkludering, og vi vil videreføre dette ved å ønske hele Oslo velkommen som én arena. Det hender vi sier nei til steder å spille fordi de er vanskelig å komme til, eksempelvis ligger langt unna kollektivtransport. Men jo flere steder vi kan vise frem, desto bedre. Jeg synes fortsatt det er en gave å kunne komme til nye steder og oppleve ny arkitektur og å få lov til å se disse stedene, sier Blomstereng, opprinnelig fra Grimstad.

– Vi prøver også å få til et større mangfold i kjønn, bakgrunn og kultur hos våre artister, men vi er ikke politiske og har ikke et definert samfunnsoppdrag.

– Hva tenker du om byutviklingen i Oslo, er det noe som slår deg?

– Det er blitt mer urbant de årene jeg har bodd her og et helt annet kulturtilbud i Oslo. Vi har fått steder som Kulturhuset på Youngstorget og nå Røverstaden (gamle «Club7» i Vika, red.anm.). Dette er viktige steder der kultur og musikk smelter sammen og en form flere ser ut til å velge i Oslo, noe jeg mener er en positiv utvikling. Flere har interesse av å gå og jobbe på disse stedene om dagen. Men skulle jeg komme med et ønske, var det et sted man kunne gå ut og danse, sier Blomstereng. Den noe aldrende intervjueren kan fortelle om dansesteder i Oslo sentrum på 80- og 90- tallet, steder som for lengst er historie.

 

Elsker Oslo

Blomstereng sier det er gøy det som har skjedd rundt Youngstorget, selv om mange av utestedene i Oslo har fokus på øl.

– Men etter å ha jobbet i Oslo i elleve år, elsker jeg denne byen og vil bo her ut livet. De store forskjellene er er en del av sjarmen med Oslo, sier den utflyttede Grimstad-jenta.

– Temaet for årets konferanse er Oslo som en smart by, hva er en smart by for deg?

– Da må det bli det kollektive. Jeg er så heldig at det passerer busser hvert 7. minutt rett utenfor der jeg bor i Ekebergskrenten. En smart by for meg har derfor et godt kollektivtilbud, og det sier jeg som miljøforkjemper. Jo bedre det kollektive transporttilbudet fungerer, desto flere vil velge det. Det handler først og fremst om nærhet og hvor langt det er til det nærmeste kollektivforbindelse. Da jeg bodde på Tøyen og jobbet på Alexander Kiellands plass, var det et mareritt å komme seg dit, sier Blomstereng, og sikter med det til kronglete kollektivforbindelser mellom de to områdene.

Les mer om Sofar Sound her